امروز سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۱۱
افزایش خرید‌های اینترنتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در تنگنای تأمین نیاز مشتریان قرار داد

این روزها تقریبا همه چیز تحت‌تأثیر شیوع کروناست. در چنین شرایطی برای قطع شدن ‏زنجیره بیماری «کووید ١٩» کارشناسان بهداشت و پزشکان توصیه می‌کنند مردم از رفتن به فروشگاه‌های ‏زنجیره‌ای و حتی سوپرمارکت‌ها که بنا بر گفته مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا یکی از کانون‌های شیوع ‏این بیماری است، خودداری کنند. همین موضوع باعث شده اغلب مردم به خریدهای آنلاین از اپلیکیشن‌‏ها و سایت‌های موجود در این حوزه روی بیاورند. به همین سبب کرونای چینی هرچند روی کسب‌وکارهای ‏زیادی تأثیر منفی گذاشته اما در مقابل رونق عجیبی به کسب و کارهای آنلاین  داده است و از همین رو برخی از مردم بیش از نیاز طبیعی خود خرید می‌کنند و با این اقدام بار بیش از ‏اندازه‌ای به سیستم تأمین و توزیع کالا‌ها در این فروشگاه‌ها وارد می‌آورند. این همه سبب شده تا برخی سوپرمارکت‌‏های اینترنتی با دو چالش روبه‌رو شوند، یکی کمبود کالا و مشکل تأمین آن و دیگری ارسال سفارش‌ها به ‏درمنازل مردم.‏

کمبود کالاهای اساسی در سوپرمارکت‌های آنلاین

کافی است سری به فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و معروف بزنید. در اغلب آنها کالاهای پروتیینی مثل مرغ، ‏گوشت، ماهی و حتی سوسیس و کالباس موجود نیست. حتی در برخی از این سوپرمارکت‌های آنلاین ‏کالاهایی مثل برنج و روغن هم موجود نیست و دلیل این موضوع خرید بیش از اندازه مردم است. مسئول ‏پشتیبانی یکی از این سوپرمارکت‌ها به خبرنگار «شهروند» می‌گوید:  «هرسال در اسفند ماه خرید کالا‌های ‏شوینده، دستمال کاغذی و… طبیعی بود، اما خرید اقلامی مانند برنج و روغن آن هم برای سه ماه غیرطبیعی ‏است‎. حجم سفارش کالاهایی مثل مرغ، گوشت و ماهی هم افزایش زیادی داشته و موجودی فروشگاه ما به ‏پایان رسیده است. این افزایش خرید مردم برای خودمان هم جای تعجب داشت و ‏اصلا پیش‌بینی نمی‌کردیم بخواهند به اندازه سه ماه مصرف خود خرید کنند.» به فروشگاه اینترنتی دیگری مراجعه می‌‏کنم، این سوپرمارکت آنلاین هم مثل اغلب هم‌صنفان خود کالاهای خوراکی اساسی مثل روغن، ‏برنج،‌گوشت و مرغ و ماهی را موجود ندارد. با پشتیبانی تماس می‌گیرم و زمان موجود شدن کالاها را می‌‏پرسم که جوابی جز هیچ چیز مشخص نیست را می‌شنوم. پشتیبانی این سوپرمارکت با اکراه به سوالاتم ‏پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «آنقدر مردم بیش از نیاز خود خرید کرده‌اند که انبار خالی شده است. چون برای ‏این وضع آمادگی نداشتیم هنوز نتوانستیم موجودی‌مان را افزایش دهیم  و مشخص نیست چه زمانی ‏این اتفاق رخ می‌دهد.»‏

اختلال در ارسال سفارش‌های مشتریان مجازی

کمبود کالا و خالی شدن انبار سوپرمارکت‌های آنلاین تنها مشکل این روزهای این کسب‌وکار اینترنتی ‏نیست. دو سه روزی می‌شود که این فروشگاه‌های آنلاین با اختلال در ارسال مواجه هستند. حتی برخی از ‏این سوپرمارکت‌ها ثبت سفارش هم انجام نمی‌دهند و سفارش نمی‌گیرند. مسئول روابط عمومی یکی از ‏سوپرمارکت‌های بزرگ آنلاین درباره اینکه چرا مشتریان نمی‌توانند سفارش خود را ثبت کنند به «شهروند» ‏توضیح می‌دهد: «حجم سفارش از فروشگاه ما طی یک هفته اخیر افزایش ٧٠‌درصدی داشت و می‌توان ‏گفت نسبت به همین موقع در‌سال گذشته چهار برابر بیشتر شده است. او همچنین می‌گوید: از آنجایی که هر روز هم درحال معاینه ‏همکاران‌مان هستیم و به افرادی که کوچک‌ترین علایم را داشته باشند اجازه ورود نمی‌دهیم با ‏مشکل کمبود نیرو مواجه شده‌ایم. همین موضوع باعث شده برای ارسال کالاها با مشکل روبه‌رو شویم و ‏موقتا نتوانیم ثبت سفارش‌ها را انجام دهیم. البته تأکید می‌کنم که موقتا و سعی داریم با تلاش زیاد ‏مشکلات را برطرف کرده و کالاهای مورد نیاز مردم را به دست‌شان برسانیم، چون وظیفه داریم جلوی خروج ‏مردم از خانه‌هایشان را بگیریم و کالاها را با رعایت اصول بهداشتی به دست آنها برسانیم. ‏

در حال حاضر علاوه بر کمبود کالا با مشکل ارسال هم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم. تعداد پیک‌هایی که ‏داریم در شرایط فعلی پاسخگوی سفارش‌ها نیستند و همین باعث شده سفارش‌ها دیرتر به دست مشتریان ‏برسد.» اختلال در ارسال کالاها گریبان همه سوپرمارکت‌های اینترنتی را گرفته است. آنها حتی اگر هم ‏موجودی انبارهای خود را تکمیل کنند برای ارسال با دردسرهای زیادی مواجه هستند. افزایش سفارش‌ها و ‏بی‌رغبتی برخی از پیک‌ها و رانندگان برای کار کردن در شرایط نگران‌کننده این روزها باعث ایجاد اختلال ‏در ارسال سفارش‌ها به مشتریان مجازی شده است. سرپرست یکی از این فروشگاه‌های بزرگ آنلاین هم ‏با بیان اینکه حتی از سازمان تاکسیرانی برای ارسال سفارش‌های مردم کمک خواسته گفته است: «در جلسه ‏اخیر ستاد کرونای شهرداری تهران از سازمان تاکسیرانی خواستیم که تعدادی تاکسی برای ارسال کالا در اختیار ‏ما قرار دهد اما سفارشات بیش از حد تصور است به همین دلیل برای ارسال کالا مشکل داریم. حتی با برخی ‏از نرم‌افزارهای حمل‌ونقلی برای ارسال سفارشات مشتریان رایزنی‌هایی داشته‌ایم تا بتوانیم کالاهای مورد ‏نیاز مردم را به دست آنها برسانیم.» به نظر می‌رسد با ادامه شرایط فعلی مشخص نیست چه زمانی ‏مشکلات سوپرمارکت‌های آنلاین برای تأمین زنجیره نیاز مردم مرتفع شود، یا باید منتظر ماند تا موج شیوع ‏کرونا عقب‌نشینی کند، یا روند تأمین و توزیع صورت دیگری به خود بگیرد یا حداقل آنکه برخی از مردم ‏دست از دامن شایعات بردارند تا از فشار بیش‌از ظرفیت بر دوش این فروشگاه‌ها کاسته شود.

تعطیلی فروشگاه‌های مواد غذایی شایعه است

عباس قبادی، معاون وزیر صمت گفت: «تولید، تأمین و توزیع کالا‌های اساسی و اقلام بهداشتی ‏مورد نیاز مردم در انبارها وجود دارد‎.» او افزود: «در ستاد تنظیم بازار دوباره وضع بازار بررسی شد تا به‌موقع اقلام مورد نیاز ‏مردم به دست‌شان برسد و مردم از خریدهای احساسی اجتناب کنند.» ‏ قبادی با توصیه به مردم که از هجوم به فروشگاه‌ها خودداری کنند، گفت: «اقدام ناگهانی برای خرید ‏علاوه بر تراکم جمعیت باعث افزایش قیمت‌ها هم می‌شود‎.» قبادی از مردم درخواست کرد تحت‌تأثیر ‏فضای مجازی قرار نگیرند و گفت: «با اصلاح فرهنگ مصرف به‌موقع و به‌اندازه برای خانواده خرید ‏کنیم‎.» قبادی با بیان اینکه تأمین و عرضه مواد خورد و خوراک مردم تعطیل‌شدنی نیست، گفت: «میادین میوه‌و‏تره‌بار بر‌خلاف سال‌های گذشته، در ایام نوروز هم فعالیت می‌کنند به‌جز روز اول سال‎.» ‏

اشتراک گذاری در twitter
توییتر
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چندرسانه‌ای
پیشنهاد شهروند
پربازدیدترین مطالب این هفته
آخرین مطالب