صفحه ویژه کرونا
آخرین آمار، مطالب و خبرهای مربوط به ویروس کرونا
آخرین اخبار
امروز یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰

یک خبر خوب برای مطبوعات؛ روزنامه شهروند به دوهزارمین شماره رسید. «شهروند»، روزنامه‌ای است که در پوشش رویدادها و مسائل کشور به بینش اجتماعی مناسب در تحلیل و شناخت مشکلات رسیده است. «شهروند» چند ‌سال پس از انتشار و از مهر ‌سال ٩٢ با حضور مدیرمسئول، سردبیر و تیم تحریریه جدید، به‌تدریج به روزنامه‌ای اجتماعی مبدل شد، آن هم در شرایطی که روزنامه‌نگاری اجتماعی در جامعه چندان جا نیفتاده بود، به‌طوری که در آن شرایط وقتی از انتشار روزنامه‌ای اجتماعی صحبت‌می‌شد،‌ حتی خود روزنامه‌نگاران و خبرنگاران  شاغل در تحریریه نیز ذهنیت کامل و دقیقی درباره محتوای اجتماعی روزنامه نداشتند. این شد که جلسات فراوانی با حضور تصمیم‌سازان «شهروند»، مشاوران کارکشته و باتجربه برگزار و «شهروند» قدم به قدم به روزنامه‌ای اجتماعی نزدیک‌تر شد و ذهنیت مناسبی بین تولیدکنندگان و مخاطبان روزنامه شکل‌گرفت.

این روال سه‌سال بعد و پس از تغییر تیم سردبیری روزنامه شهروند همچنان ادامه پیدا کرد، نتیجه اینکه تحریریه به بضاعتی دست پیدا کرد که می‌توانست بسیاری از موضوعات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را از منظر اجتماعی ببیند و پیگیری‌کند. این انتخاب و رویکرد متفاوتی است که روزنامه شهروند را از سایر روزنامه‌ها متمایز کرده است. تحریریه‌ای که متوجه بود چه چیزی برای مردم مهم است و مردم چه خواسته‌هایی دارند. روزنامه‌ای که درعین حال به جامعه و مردم، نگاه و بینش اجتماعی می‌داد و تلاش می‌کرد مخاطبانش از طریق این روزنامه، نگاه عمیق‌تری نسبت به مسائل جامعه داشته باشند، به‌طوری که می‌توان گفت روزنامه شهروند تفکر اجتماعی را نزد خوانندگانش تقویت می‌کرد. از سوی دیگر تولیدکنندگان محتوا نیز هر چه بیشتر نسبت به هدف و مسیر کاری‌شان آشنایی و تسلط پیدا می‌کردند، در تخصص کاریشان بیشتر جا می‌افتادند و از این‌رو با شناخت بیشتری محتوا تولید می‌کردند. انگیزه‌ها مضاعف شده بود و سوژه‌ها و گزارش‌های اختصاصی فراوان در «شهروند» به چاپ می‌رسید. شهروند‌ی‌ها در تحلیل رویدادها، اهمیتی فراتر از اشخاص قائل بودند. اما این مسیر پس از پنج سال، ناگهان با وقفه‌ مواجه شد. تعریف روزنامه‌ اجتماعی در «شهروند» تغییر کرد و ریل‌گذاری جدیدی صورت گرفت. تغییرات مفهومی و محتوایی خیلی شتاب‌زده انجام‌شد و تحلیل‌ها و گزارش‌های اجتماعی جای خودش را به موضوع‌های احساسی داد، همچنین فاصله معناداری بین شهروند و مأموریت متناسب با شعار هلال‌احمر یعنی انسان‌دوستی، صلح و‌ بی‌طرفی افتاد، یعنی همان هدف و چشم‌اندازی که روزنامه شهروند براساس آن تاسیس شده بود. اما «شهروند» خیلی زود و یک‌سال بعد دوباره به‌ ریل اصلی بازگشت و با نگاهی به آینده و معطوف به حل مشکلات اجتماعی کار خودش را ادامه داد.

«شهروند» در سال‌های گذشته فرازوفرودهای بسیار داشته است. روزنامه‌ای که اگر می‌خواهد صدای مردم باشد و درعین‌حال به‌عنوان روزنامه‌ای زیر نظر جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کند، باید از تولید محتوا در چارچوب بولتن‌نویسی و بولتن‌شدن فاصله بگیرد. تجربه طولانی مدت روزنامه شهروند که باعث پرورش نیروهایی مجرب با نگاهی تخصصی به مسائل جامعه شده است، اتفاقی ارزشمند است که نمی‌توان و نباید آن را نادیده گرفت. تجربه‌ای که مدیران هلال با نگاه داوطلبی باید آن را به فال نیک بگیرند. «شهروند» به دوهزارمین شماره‌اش رسیده است. روزنامه‌ای که درحال حاضر مسائل کشور را خارج از چارچوب مجادلات سیاسی و از منظر داوطلبی و اجتماعی پیگیری می‌کند. «شهروند» می‌تواند همچنان صدای مردم باشد. اما این امر چگونه امکان‌پذیر است؟ قطعا این امر محقق نمی‌شود مگر با اراده صاحب امتیاز و نیز حمایت مدیرمسئول از سردبیر و نیروهای تحریریه و صدالبته انگیزه‌دادن به همه همکاران روزنامه. جنس کار روزنامه‌ها همیشه این‌طور بوده است که بسیاری از شخصیت‌ها، نهادها و دستگاه‌ها انتقاد را برنمی‌تابند، بنابراین به صاحب امتیاز، مدیر مسئول و نیز سردبیر گلایه می‌کنند، البته اگر دست به شکایت نبرده باشند.

اینجاست که اراده صاحب امتیاز و شجاعت مدیرمسئول می‌تواند در ادامه تولیدات یک تحریریه تاثیرگذار باشد. این مسأله در روزنامه‌هایی که به ارگان‌های دولتی وابستگی دارند، بسیار پررنگ‌تر است، چون امکان تماس و انتقاد درباره محتوای چنین روزنامه‌هایی آسان‌تر خواهد بود. «شهروند» اما در دوره‌هایی که توانسته بود تأثیرگذاری بالایی داشته باشد، از چنین امکانی برخوردار بود، چون مدیران بالادستی توانایی حل چالش‌ها را داشتند و در مذاکره با مقامات هم‌تراز یا بالادستی می‌توانستند از حق نویسندگان روزنامه دفاع کنند. «شهروند» اکنون به حق مخاطبانش تبدیل شده است. روزنامه‌ای که باید آزاد باشد و امنیت روزنامه‌نگارانش محفوظ. روزنامه شهروند و نیروهایش اکنون نه‌تنها به یک برند تبدیل شده‌اند، بلکه یک سرمایه اجتماعی هم محسوب می‌شوند. «شهروند» به‌عنوان یک روزنامه اجتماعی ارزشمند در تاریخ روزنامه‌نگاری ایران به ثبت رسیده است. روزنامه‌ای که در چارچوب اهداف هلال نیز توانسته است گام‌های موثری برای احیای سرمایه‌های اجتماعی و تشویق فعالیت‌های داوطلبانه بردارد. این امیدواری وجود دارد که «شهروند» با حمایت مسئولان هلال، تلاش و پشتکار نیروها و حمایت خوانندگان و مخاطبانش بتواند سال‌های طولانی روند انتشارش را دنبال کند. آن هم در روزگاری که شرایط روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران هر روز دشوارتر از قبل می‌شود و رسانه‌ها  بدون پشت و پناه به حال خود رها شده‌اند.

اشتراک گذاری در twitter
توییتر
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
مطالب مرتبط
  • پیشنهاد شهروند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه اجتماعی «شهروند»
روزنامه شهروند | SHAHRVAND DAILY