صفحه ویژه کرونا
آخرین آمار، مطالب و خبرهای مربوط به ویروس کرونا
آخرین اخبار
امروز دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۰
| تهران- ایرنا- شهردار تهران اعلام کرد: طبقه فوقانی تونل ریلی تهران – تبریز نزدیک به ۹ کیلومتر طول دارد که با برنامه ریزی‌های کارشناسانه شهرداری تهران به یک تحول اقتصادی و اجتماعی در مناطق ۱۷ و ۱۸ (جنوب پایتخت) منجر خواهد شد.

تهران- ایرنا- شهردار تهران اعلام کرد: طبقه فوقانی تونل ریلی تهران - تبریز نزدیک به ۹ کیلومتر طول دارد که با برنامه ریزی‌های کارشناسانه شهرداری تهران به یک تحول اقتصادی و اجتماعی در مناطق ۱۷ و ۱۸ (جنوب پایتخت) منجر خواهد شد.

«پیروز حناچی» روز سه شنبه در آیین امضای تفاهم نامه شرکت راه آهن با شهرداری تهران گفت: با اجرای این پروژه یکی از بزرگ‌ترین محورهای طراحی‌ بازآفرینی شهری داخل شهر تهران کلید خورده است.

به گفته وی، پیش از این فضایی بی‌دفاع و رها در مناطق ۱۷ و ۱۸ ایجاد شده بود که با انجام این تفاهم نامه، این فضای بی‌دفاع شهری به فضای تفریحی و عمومی تبدیل خواهد شد.

به گفته شهردار تهران با توافق راه آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین برگزاری مسابقه بین المللی برای طراحی این فضای شهری، در آینده فضای امن و تفریحی برای خانواده‌ها در این دو منطقه جنوبی شهر تهران ایجاد خواهد شد.

حناچی ضمن اشاره به تلاقی خطوط ریلی با مرز شهرها گفت: یکی از مشکلات راه آهن و شهرداری در شهر تهران، تلاقی محدوده قانونی شهرها با خطوط ریلی و رعایت حریم است که سبب ایجاد نارضایتی عمومی در نقاط پرجمعیت شهر شده که این مشکل به دست کارساز وزیر راه و شهرسازی حل و رفع خواهد شد.

شهردار تهران ادامه داد:‌ با توافق انجام شده با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، امکان اتصال مناطق جنوبی شهر تهران ۱۷ و ۱۸ به شبکه ریلی فراهم خواهد شد که این موضوع توسط مدیریت شهری تعقیب خواهد شد.

وی همچنین درباره ثبت جهانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نیز گفت: اگر این اتفاق مهم امسال رخ دهد، راه آهن جمهوری اسلامی ایران به یک ارزش ملی و جهانی تبدیل خواهد شد، ضمن اینکه تاکنون تنها راه آهن دو کشور سوئیس و اتریش ثبت جهانی شده‌اند که اگر ایران به آن‌ها بپیوندد، اتفاق مهم و تحول جهانی رخ خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی: موتور توسعه اقتصادی در مناطق جنوبی تهران روشن می‌شود

همچنین وزیر راه و شهرسازی نیز در خصوص بهره برداری مناسب از طبقه فوقانی تونل راه آهن تهران-تبریز در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران، گفت: همه حضار در برنامه‌ای شرکت کرده‌اند که بوی پیشرفت، سازندگی، تعامل، هم افزایی و حیات دارد.

«محمد اسلامی» افزود: بازآفرینی طرح راه آهن تهران- تبریز توسعه اقتصادی را برای مناطق جنوبی تهران به ارمغان می آورد و در این راه شهرداری تهران باید این پروژه را بطور کامل اجرایی و عملیاتی کند. :‌ طرح انتخاب شده برای بازآفرینی طبقه فوقانی تونل ریلی راه آهن تهران-تبریز به عنوان یک فضای بی دفاع شهری، یک طرح فاخر و برگزیده مسابقات بین المللی است.

وی همچنین درباره تفاهم نامه بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران، نیز گفت: این اتفاق از جمله اقداماتی است که توسعه اجتماعی و اقتصادی را برای مناطق جنوبی تهران یعنی ۱۷ و ۱۸ فراهم می‌کند و شهرداران این دو منطقه باید روان سازی برای اجرا و عملیاتی شدن این طرح را انجام دهند.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این جلسه با اشاره به تفاهم نامه بین راه آهن و شهرداری تهران، گفت: سال ۱۳۸۷ عملیات اجرایی تونل ریلی مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران آغاز و در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید.

به گفته «سعید رسولی» از سال ۱۳۹۲ تاکنون اراضی بالادست این تونل ریلی بلا استفاده بوده که با همکاری راه آهن و شهرداری تهران، درحال حاضر یک سند همکاری ایجاد شده است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه به زودی انجام خواهد شد، افزود: نکته مهم این پروژه، همکاری با شهرداری تهران و خدمت به شهروندان کلانشهر تهران است

پروژه خط آهن تهران – تبریز موسوم به پروژه نیلوفری که در سال ۱۳۸۳ مصوب و اجرای آن در محدوده شهر تهران طی سال ۱۳۸۶ آغاز شده به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران امسال از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

موضوع انتقال خط‌آهن تهران-تبریز به طول ۹ کیلومتر در محدوده پایتخت که از دل مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری می‌گذرد و پیش از این زمینه‌ساز آسیب‌های بسیاری شده بود، مدت‌ها محور انتقادها، گفت‌وگوها و بحث‌های داغ از سوی شهرداری تهران، اعضای اسلامی شورای شهر، شورایاران و حتی فعالان حوزه اجتماعی شد؛  این گفت‌وگوها و انتقادها سرانجام به بار نشست و در سال۱۳۸۳ مصوب شد که این راه‌آهن پرخطر جمع‌آوری شود.

عملیات انتقال ۹ کیلومتر خط‌آهن تهران-تبریز در داخل شهر تهران سرانجام در سال ۱۳۸۶ اجرایی شد و این پروژه در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید؛  حاصل این انتقال، آزادسازی ۵۰ هکتار زمین بود که می‌توانست با بارگذاری مناسب، بسیاری از کمبودها را در جنوب تهران برطرف کند.

مناطق ۱۷ و ۱۸ در جنوب غربی پایتخت واقع شده است که خیابان قزوین، بریانک، سه راه آذری، بوستان ولایت، یافت آباد، شهرک ولیعصر (عج) و همچنین بزرگراه های شهید نواب و سعیدی در این مناطق واقع شده است.

اشتراک گذاری در twitter
توییتر
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
مطالب مرتبط
  • پیشنهاد شهروند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهردار : تونل ریلی تهران ـ تبریز اقتصاد جنوب پایتخت را متحول می‌کند
روزنامه شهروند | SHAHRVAND DAILY